Zandhappen in de Sahara.

5 februari 2019 - Errachidia Province, Marokko

Zondag 3 februari, om 7.00 uur op voor een ochtendwandeling door de duinen om de zonsopkomst te bewonderen. We lopen over de duinranden omdat dit het minst zwaar loopt. Het resultaat is spectaculair. Elke seconde verandert de kleur. Na een heerlijk ontbijt genieten we de verdere dag van de heerlijke zon. Totdat om 16.00 uur de kamelen verschijnen. We gaan op kamelensafari door de woestijn. Een adembenemende tocht. Tot nu toe een hoogtepunt. Wanneer de zon onder gaat wordt het koud, maar toch genieten we buiten nog van de vele sterren.

Maandag 4 februari, we rijden naar Taouz waar we onderweg nog even  het lieve plaatsje Merzouga bezoeken, een verlaat verjaardagscadeautje gekocht voor Marja en wat boodschapjes voor het avondeten. We rijden rustig door en dan opeens houd de weg. We rijden door en gaan in konvooi "off road" en weldra zien we niets meer. We bereiken een prachtige wildcamp in the middle of nowhere. We besluiten daarna om met een groepje de rotsen te beklimmen om zo een mooie foto van de campers te maken. 's Avonds pakken we ons flink in tegen de kou om zo te genieten van de mooiste sterrennacht ooit!

Dinsdag 5 februari,  om 9.00 staan we met z'n allen gereed om nogmaals de rit van een uur door de stofwolken terug naar het asfalt te maken. Wij stoppen even om alle stof van de camper en vooral van de ramen te verwijderen. Ondanks dat de route vandaag niet extreem lang is hebben we toch onze tijd nodig i.v.m. slechte wegen en wegopbrekingen. Na 4 dagen geen afval te hebben kunnen losen zien we onderweg dan eindelijk een afvalcontainer. Daarna bezoeken we oud ingenieus ondergronds watersysteem.  Ddeze is 25 km. langen vanaf de 14e eeuw gebouwd. We besluiten nog een stop te maken in de plaatst Tinerhir om iets te gaan eten. We worden aangesproken door een Nederlands sprekende 'gids". Hij brengt ons naar de souk (markt) eerst naar die speciaal voor mannen en dan één speciaal voor vrouwen. Vervolgens bezoeken we een "joodse" wijk die volledig gerenoveerd was. Hier brengt hij ons naar een tapijtenknopperij en zilversmeden. We kopen niets en belonen hem met het door hem gevraagde blikje bier.Tegen zonsondergang rijden we door naar Gorges du Todhra diedoor velen de meest spectaculaire kloof van Marokko beschoud.

1. Marja:
    6 februari 2019
    Wat een unieke vakantietour. Dit vergeet je nooit meer. Hadden jullie een drone voor de luchtfoto?
  2. Jos:
    6 februari 2019
    We zijn naar boven geklommen😅
  3. Willemijn Ahlers:
    7 februari 2019
    Poe,poe, leuk hoor. Dit lijkt me een supertocht. Mooie foto's.
  4. Janine:
    10 februari 2019
    Wat een mooie reis in een prachtig land waar we weinig van weten. Jullie laten ons mooi meekijken. Benieuwd naar het volgende verslag.