Valencia

5 maart 2019 - Valencia, Spanje

Vrijdag 1 maart, omdat we vroeg in de morgen zijn vertrokken komen we al voor het middaguur aan op een camperplek 12 km. van het centrum van Valencia. De camperplek ligt op 4 min. lopen van een Metrostation. De metro brengt ons naar het centrum van Valencia. Bij het uitstappen lopen we maar met een menigte van mensen mee. Het wordt drukker en drukker tot we klem lopen op de Pl. Ajuntament. De Guardia Civil staan daar gewapend met wel erg imponerende wapens en busjes met blauwe zwaailichten dwars over de weg. Boven ons vliegt een politie helikopter. We denken dat er een carnavals optocht aankomt en vragen een Spanjaard.  Deze voelt zich beledigd en verteld ons dat vandaag het begin is van de Fallas. Dit zijn feesten die we een beetje kunnen worden vergeleken met carnaval,  maar dan met groots vuurwerk om 14.00 uur 's middags en 'savonds nog nog een keer. (video) Wij hadden het geluk zonder dat we het wisten dat we het begin van de Fallas 2019 konden meemaken. Een feest dat 14 dagen duurt.

Zondagmorgen 3 maart, vroeg op om de metro te pakken naar de stad. We hebben om half elf een free walking tour geboekt met een gids. Zij laat ons in 2.5 uur niet alleen de meest interessante gebouwen zien maar verteld ons veel over de historie van de stad. 's Middags nemen de tip van Ina aan en gebruiken we de lunch in hun favoriete restaurant.

Maandag 4 maart,  we zijn nieuwsgierig geworden naar het verhaal achter de Fallas, de Valencianen vieren de komst van de lente door een jaar lang te werken aan vierhonderd huizenhoge beeldengroepen, de falla's. Om ze op 19 maart allemaal in brand te steken! We gaan op zoek naar het museum de Artistas Falleros. Op de fiets dwaalden we door deze mega stad en toen we aankwamen bij het museum  was deze gesloten. Alle ateliers waar de beelden worden gemaakt waren vlak bij het museum en we mochten binnen kijken bij een opleiding school, daarna verschillende atelier die bezig waren om de laatste hand te leggen voordat de beelden worden geopenbaard. Helaas mochten we hier niet fotograferen.

Dinsdag 5 maart, gaan we op de fiets door de oude rivierbedding van de Turia richting het strand. We komen verschillende moderne architectonische gebouwen tegen. Aan het eind van de dag  Valenciaaanse paella gegeten met één  Aqua Valencia.  Sterk water zeg maar met verse jus.

1. Hammyentineke:
    6 maart 2019
    Hallo Jos en Johanna,
    Ik was vorig jaar mei in Valencia en heb er heel erg van genoten. Wat een prachtige stad! Het museum van de Fallas was m.i. zeer de moeite waard. Wat bijzonder dat jullie precies in de de Fallas- tijd daar zijn. Elk jaar wordt er 1 beeld bewaard en ook een kinderfallas, te zien in het museum.
    De zijdebeurs is ook de moeite waard, evenals de gebouwen van Calatrava, de fietstocht naar het strand naar het leuke strandtentje met interieur in wit met turquoise, mooie stadswandelingen, de overdekte markt met een enorm vers aanbod en mooie bloemen en nog veel meer. Heerlijk gegeten de vele leuke, hippe eettentjes in het centrum!
    Geniet ervan.
    Tineke
  2. Ina:
    6 maart 2019
    Mooi om dit terug te lezen. Valencia een mooie stad: wij genoten ook van het mooie weer!
    Prachtig om het begin mee te maken van dit evenement!
  3. Bert en Jolanda:
    7 maart 2019
    fantastich mooie plaatjes en heerlijk reisverslag weer genietennnn
  4. Cisca & Marcel:
    8 maart 2019
    Kijk dat is nog eens nostalgie, Citroen camper geweldig zn camper, het leuke van zn reis is wel je komt de leukste exemplaren tegen geweldig.
    Geniet nog van jullie reis, hier is het brrrrr koud veel wind en regen.