Santiago de Compostela

4 oktober 2018 - Santiago de Compostella, Spanje

Dinsdag 3 oktober reizen we verder met als doel Santiago de Compostela. Omdat we vroeg in de middag aankwamen besloten we om direct naar de Kathedraal te gaan waar de pelgrims Van de Camino aankomen. De één 120 km, de ander ongeveer 800 km. Van de Franse grens en één ander meer dan 2000 km. van huis. Diepe bewondering en respect voor allen! Petje af! Later op de dag spraken we een Canadees echtpaar dat 6 dagen de Camino had gelopen, ongeveer 120 km. Ook zij waren helemaal kapot. De volgende ochtend vertrekken we op tijd naar de stad voor een rondleiding met Paula onze gids. Zij liet ons niet alleen de oude stad zien maar vertelde ook mooie verhalen en achtergronden. Zo was er in de Kathedraal een wierrookvat van 160 mtr. hoog, dat gebruikt werd om de stank van de pelgrims te verdrijven die soms jaren onderweg waren geweest. Ook vertelde ze het verhaal van twee zussen die in de tijd van het Franco-regime openlijk rebelleren door opvallende, kleurrijke kleding aan te trekken. Nu nog ieder jaar op een dag in juli komen vrouwen uit heel Santiago in een park bij elkaar. Zij dragen dan net als de zussen opvallende, kleurrijke kleding om de zussen te eren. Al met al heeft deze mooie stad een diepe indruk op ons gemaakt.

1. Willemijn Ahlers:
    4 oktober 2018
    Hoi Johanna en Jos, Opnieuw leuke verhaaltjes over een mooie tocht. Geniet er van en gauw tot ziens.
  2. Anja Prinsen:
    4 oktober 2018
    Degene die meer dan 2000 km heeft gelopen is de man van mijn vriendin. Hij heeft dat dit voorjaar gedaan. Van 3 april tot half juli. Geinig dat jullie dat nu zien.
  3. G.Veenstra:
    5 oktober 2018
    Mooi man
  4. Fokkelien:
    7 oktober 2018
    Prachtig!
  5. Johanna:
    8 oktober 2018
    Moi Fokkelien we hebben genoten van je heerlijke druivenjam! Gaan we volgend jaar ook maken. Wauw! Nu genieten van de Port bij Porto!
  6. Ep en Anneke:
    9 oktober 2018
    Mooi verhaal en een goede reis verder....