Donana

29 oktober 2018 - El Rocío, Spanje

Zaterdag 28 oktober zijn we aangekomen in Nationaal Park Donana, (Het Spaanse Lauwersoog 😏) een wadachtig gebied waar veel vogels overwinteren. Wij zagen vandaag de flamingo's, maar ook de lepelaars en ibissen kun je hier spotten. We staan nu aan de rand van het plaatsje El Rocio een prachtig bedevaartplaatsje. Er wonen wel wat mensen maar de huizen van de Hermandads (deze komen uit heel Spanje) staan het grootste deel van het jaar leeg. Ze worden alleen gebruikt met Pinksteren tijdens de meest feestelijke bedevaart van Spanje. Buiten deze feestdagen is El Rocio praktisch uitgestorven. Het lijkt net of je in een wild west film bent beland. Er zijn alleen zandwegen en voor elk huis staan houten palen om de paarden aan te binden.

Zondag 29 oktober,  vandaag was er elk uur van de dag een processie. Er zijn heel veel plaatsen in Spanje die hun eigen Hermandads hebben. In El Rocio hebben ze hun eigen onderkomen en vanuit deze plek gaan ze in processie naar de Virgin del Rocio. Vanmorgen hebben zo'n dienst bijgewoond, het was heel bijzonder mooi. Na de dienst wordt er gegeten en gedronken!

's Middags hebben we een excursie gemaakt door het Park Donana. Langs de zee met een off the road bus, door duinen, bossen en wetlands. We zagen veel reeën, wilde zwijnen en een enkel vosje die mooi bleef liggen.

1. Hammyentineke:
    29 oktober 2018
    De wildexcursie hadden we graag bijgewoond! Super!
  2. Ina:
    29 oktober 2018
    Klinkt fantastisch!!!
    Geniet nog even daar. Hier ist nu echt herfst.