De overtocht van Mortil naar Marokko.

31 januari 2019 - Oujda, Marokko

Vrijdag 25 januari, op weg naar Mortil. We hebben hier een echte Spaans pittoreske camping gevonden. Zo gebaseerd op de Spanjaarden dat wij Nederlanders niet in de spiegel kunnen kijken🤔 De gasten waren overwinteraars, Nederlanders, Engelsen en zelf Finnen. Maar wij gingen door met de voorbereidingen van onze oversteek naar Marokko. Boodschappen doen! Water, en vooral wijn en kaas was ons geadviseerd😏 Daarnaast genoten van die heerlijke zon, met zo'n twintig graden was dit geen probleem.

Op maandag 26 januari ontmoeten we dan eindelijk de andere équipes op het strand van Mortil. Door aangewakkerde wind(storm, code rood in Nederland) besloten we te verkassen naar een plek met iets minder wind! Bij één van de andere medereizigers was het dakraam compleet weg gewaaid! Ondanks dat de wind bleef hadden we toch een hele gezellige ontmoeting met onze medereizigers. We hebben ons aan elkaar voorgesteld en kregen een uitgebreide briefing van wat ons te wachten staat de komende drie weken. We mochten ons nog bedenken🤔

Dinsdag 27 januari, kregen we een mooie sticker op onze camper en vetrokken we in konvooi naar de ferry. Dit was natuurlijk best spannend want we hadden al ervaring met de overtocht naar Griekenland. We zouden om 13.00 uur vetrekken maar helaas door de storm werd dit 17.00 uur. Een zeer bewogen vaart op een wel heel primitieve ferry. Ik werd helaas zeeziek, maar gelukkig liep dit met een sisser af. De overtocht duurt normaal 6.5 uur maar nu door de storm 8 uur! Daardoor kwamen we pas om 01.00 uur 's nachts aan in Melilla. Maar gelukkig haden we een paar Amsterdamse medereizigers die met hun humor de reis aanzienlijk verkorten.

De volgende morgen moesten we om 6.00 uur klaarstaan voor vertrek richting de Marokkaanse grens. Wat vakantie! Geen douche, geen ontbijt, geen slaap. Gelukkig kwamen we de grens met Marokko zonder veel problemen over dankzij alle hulp van Hans en Nancy van Expedition Far East!