Van groenteboer naar kasteelvrouw.

20 september 2019 - Chenonceaux, Frankrijk

Dinsdag 17 september, een vier kastelentocht op de fiets gedaan. Klinkt erger dan het was. Na elke 10 km. stond er weer één. Eerst kwamen we bij Chateau d Cheverny, deze is bekend van Kuifje. Daarna Chatehau d Troussay, dat in privé bezit is, en daarna Chatehau d Beauregard. Deze lag op een Mont, wat berg betekent in het Frans. We besluiten door te fietsen naar Chateau d Villesavin bekend om zijn om zijn fresco's. We rijden met de camper zo'n 60 km. richting het westen, onder Ambroise in Civray. We staan hier bij een wijnboer samen met twee Engelsen. De ene komt na een kwartiertje op mij af en vraagt naar de ervaringen van de Marokko reis ( sticker op de camper) Hij is direct enthousiast maar zijn vrouw kijkt iets minder blij. Daarna nog even een wijnproeverij en met een paar flessen wijn methode traditionnelle gaan we terug naar de camper.

Woensdag 18 september, bezoeken we kasteel Chenonceau. Het staat grotendeels in de rivier de Cher een zijrivier van de Loire. Het is prachtig gerestaureerd en de tuinen doen aan die van Versailles denken. Het facinerende was dat het bewoond werd door 5 vrouwen met elk een eigen verhaal en ieder van hen heeft een mooie staaltje van architectuur nagelaten. De inrichting van dit kasteel is dan ook puur vrouwelijk en romantische.  We vervolgen onze weg naar Tours. Hier zoeken we een camping, de eerste blijkt FERME (gesloten) te zijn. Gelukkig is de tweede wel open.

Donderdag 19 september, vandaag een fietstochtje met eerst een lekker windje in de rug. Een tochtje langs de rivier de Cher tot aan de monding bij de Loire. De weg terug hadden stilletjes gehoopt dat de wind zou draaien, integendeel de wind was nog toegenomen. De terugweg werd een marteling. Op de camping nemen we een wijntje voor we de BBQ aan staken. Speklapjes erop en na zo'n 5 minuten stond de hele BBQ in vuur. Gelukkig konden we op tijd blussen en smaakten de speklapjes overheerlijk🙄