De Papegaaiduikers😍 op het eiland Runde.

13 juni 2022 - Hellesylt, Noorwegen

Zaterdag 11 juni, nog nagenieten van de prachtige zonsondergang in Tresfjord, vertrekken we naar het toeristische vissersstadje Alesund aan de Westkust. In 1904 werd het oude centrum van Alesund door brand verwoest.  Het werd herbouwd in art- nouveaustijl, een bijzondere architectuurstijl voor de hele stad. Wel heel erg mooi. Moe van het slenteren en alle indrukken nemen we een terrasje😋 Twee kleine biertjes voor de prijs van een hele  krat in Nederland in de supermarkt😨 Maar ja wel lekker.

Zondag 12 juni, na een tip van F&J Timmermans belanden we op het bijzondere eiland Runde. Een vogelbescherm eiland in de Atlantische Oceaan. Eerst moeten we over een brug van 248 mtr. lang maar zo smal dat er geen twee auto's naast elkaar kunnen passeren🙄  Is dit echt het einde van Europa? Of misschien de wereld? We willen zo graag hier de prachtige "Runde" wandelen maar het regent en stormt (windkracht 8). We gaan het proberen. Het is klimmen, klimmen en klimmen. Eerst is er een mooi aangelegd pad. Maar gelijdelijk aan belanden we op een modderpad/klim. Johanna ziet het niet zitten om verder te gaan en wil terug. Een wijs besluit want wanneer we terug zijn bij de camper begint het wederom te stormen en te regenen. Tegen 19.00 uur gaat de wind wat liggen en het is droog. We trekken nogmaals onze "stoute" schoenen aan en gaan weer de berg op. Na een wandeling van zo'n 300 mtr. klimmen en een uur verder 😌 komen we op de plek waar we hiervoor kwamen. We zagen de drieteens-meeuwen kolonie tegen een rotswand en twee zeearends hoog in de lucht. Maar het ALLER-ALLERMOOISTE waren de PAPAGAAIDUIKERS😍. Ze zaten soms nog geen drie meter van ons af. Op het pad naar beneden verloor Johanna (Alfa?) haar bril. Dit geeft een probleem als je Yahtzee speelt met twee slechtzienden en één bril😤 Johanna denkt steeds dat ze Yahtzee heeft gegooid😞

1. Roy:
    13 juni 2022
    Yahtzee!
  2. Anja Prinsen:
    14 juni 2022
    De wereld aan je voeten. Onbeschrijflijk mooi!
  3. Henny F B:
    14 juni 2022
    Volhouders! Een reis met veel indrukken en geschiedenis zo te lezen!
  4. Gosse en Judith:
    Prachtig😍