Serra da Lousa

14 maart 2023 - Lamego, Portugal

Dinsdag 7 maart, de lucht is opgeklaard en we besluiten de bergtocht van zondag door de Serra de Lousa nogmaals  te rijden. Het gebied staat bekend om de aanwezigheid van een aantal Aldeias do Xisto leisteendorpjes, die tegen de bergen aangeknuffeld liggen. Ook bezoeken we de Trevim schommel op zo'n 1000 mtr. hoogte. Onderweg terug naar Lousa lunchen we in een authentiek cafeetje in Candal in zo'n leisteen dorpje.

Woensdag 8 maart, we reizen door naar Santa Comba Dao bij een Vlaamstalige camperplaats. Het regent zo'n 36 uur achter elkaar. En we zijn hier naar toe gekomen om    eindelijk een keertje te kunnen fietsen!

Vrijdag 10 maart, is het dan eindelijk zover dat we onze fietsen gaan gebruiken! Ron de camingeigenaar brengt ons samen met onze fietsen naar Viseu. Hier starten we met de Eco Pista do Dao. Dit is een in 1988 opgeheven spoorlijn. In 2011 is hij opnieuw in gebruik genomen, maar nu alleen als fietspad en wandelpad. Heel apart, in dit toch bergachtige gedeelte van Portugal,  makkelijk fietsen omdat de oude spoorlijn geen stijle hellingen heeft. 49 km. en dat op onze fietsen zonder ondersteuning. Het was een schitterende tocht!

Zaterdag 11 maart, belanden we op een camping van Lamego (zie video) welke zich bevind op dezelfde hoogte als het Santuario de Nossa Senhora dos Remedios. De kerk zelf is niet zo bijzonder,  maar de trap er naar toe met bijna 700 treden wel. Bij elk tussenbalkon zit een prachtig azulejos. We gaan de trap af en drinken wat waarna we ook de trap weer omhoog moeten😨 Dit duurt minstens 2 keer zo lang en is Johanna kapot, zoals je op de foto kunt zien😏 Terug op de camping nemen we met de buren nog gezamenlijk een PORTJE.

1. Gosse en Judith:
    14 maart 2023
    Ziet er allemaal erg mooi uit. Nog lekker genieten en hopelijk blijft het een lange tijd droog.😀