Wolfsschanze

29 september 2017 - Gizycko, Polen

Dinsdagmorgen vertrekken we uit Gdansk. Via Malbork waar het grootste middeleeuwse kasteel van Europa staat. Vroeger huisden hier de Ridders van de Duitse Orde. We hebben er nog even omheen gelopen, maar besloten onze weg te vervolgen. Nu staan we in Ketrzyn een plaatst zo'n 50 km. van de Russische grens of liever gezegd Gierloz op het terrein van de Wolfsschanze het voormalige hoofdkwartier van Hitler. Hier pleegde Claus ons Stauffenberg in juli 1944 een aanslag op Hitler. De bunkers waar de Nazi-bazen woonden hadden een dikte tot 8 meter. Deze werden in januari 1945, eerst opgeblazen door de Duitsers zelf en daarna door de Russen. 's Morgens hebben we een rondleiding samen met een gids gemaakt. 's Middags een fietstochtje gemaakt met een routebeschrijving van 12 jaar geleden. Kasseienpaden die je in Drente niet vind en modderpaden waar je tot je enkels inzakte.
Donderdag doorgereden naar een een mooi haventje in Gizycko aan de Mazurische meren. Fietstochtje opgevraagd bij de Poolse VVV. Rondje om het meer van Kisanjo leek ons wel leuk. 45 km. Maar wel 45 km. over sintelpaden, zandpaden en kasseien. Halverwege een fietstas verloren. Gelukkig was het weer nog steeds goed, zo'n en 18 graden. Toen we terug kwamen bij de camper ging de zon al bijna onder. Hadden we 65 km. op de teller staan. Nooit geweten dat Polen ook miles heeft i.p.v Km. Nee fietsen in Mazurie is voor ons wel over. 's Avonds lagen voor negenen uitgeput in ons bed!

1. Frans Vinke:
    29 september 2017
    Jaren geleden nog grote lichtarmaturen fabriek gekocht voor Philips in Ketzryn.
    Farel Polska als ik mij niet vergis.
  2. Groeten Bert en Jolanda:
    3 oktober 2017
    Is toch goed voor de conditie volgende keer maar een tereinfiets meenemen, nog veel plezier
  3. Jos:
    3 oktober 2017
    We overwegen om een mountainbike aan te schaffen!