Wandelende duinen en paddenstoelen in het Nationaal Park Slowinski.

22 september 2017 - Łeba, Polen

Na een tip van een Duitse mevrouw zijn we vertrokken naar het plaatsje Rowy. Onderweg door veel bos gekomen en bij ieder zandpad (en die zijn er heel veel) stond wel een auto, fiets of brommer waar Polen op zoek waren naar paddenstoelen. Nog even overwogen mee te helpen zoeken, maar ja, weten wij veel welke eetbaar zijn of giftig. In Rowy begint voor ons het bezoek aan het Nationaal park Slowinski. Na aankomst op onze primitieve camping, maar wel keurig schoon, pakken we onze fietst voor een tocht door het park. Het dorp is totaal uitgestorven. Alles is dicht, het seizoen is voorbij. Maar niet voor ons! De mensen die we tegen komen zijn op zoek naar......... Ook wij zagen paddestoelen (foto) maar deze lieten zij staan, dus wij ook maar. En dan opeens, ja hoor een prachtige reebok steekt voor onze neus over! Wauw! We wilden fietsen tot de wandelende duinen, maar dit bleek te ver. Onze fietsen zijn niet geschikt voor dit soort trajecten. Na nog heerlijk genieten aan een meer besluiten we terug te keren.
Maar we geven niet op en vrijdag op weg naar de andere kant van het park naar het dorp Leba. We gaan na een tip weer op de fiets en komen zo dicht bij de "Wandelende duinen" Dit is een zandwoestijn van ongeveer 5 vierkante km. Met de hoogste duin van 42 meter! Dit alles verplaatst zich ongeveer 9 meter per jaar. Dit alles voltrekt zich tussen een meer van 70 vierkante km. en de Oostzee. Vanaf de hoogste duin kun je alles overzien. Gewoon adembenemend mooi!!!

1. Han Prinsen:
    23 september 2017
    Klinkt heerlijk ontspannen mensen! Geniet!